Opera za trzy grosze

Opera za trzy grosze, pomimo sugestywnego tytułu i inspiracji Operą żebraczą Johna Gaya z 1728 roku, pod względem muzycznym operą nie jest. Nie usłyszymy w niej rozbudowanych arii, kunsztownych recytatywów czy chórów. Kurt Weill stworzył bowiem nowy typ teatru muzycznego — dostępny i powszechnie zrozumiały, z muzyką, w której brzmią rytmy taneczne foxtrota i tanga, jazz oraz klimat kabaretów i kawiarni.

Historia Mackiego Majchra, herszta bandy ulicznych rzezimieszków, znana jest na całym świecie. Jako jedno z najciekawszych dzieł w historii teatru muzycznego i dramatycznego Opera za trzy grosze odniosła sukces międzynarodowy. W repertuarach teatralnych pojawia się od czasu swojej premiery w 1928 roku, a jej treść pozostaje niezmiennie aktualna. Bertolt Brecht posłużył się podstępem, dał mieszczaństwu coś, co musiało się spodobać, a przy okazji opowiedział kilka gorzkich prawd o burżuazyjnym świecie i panujących w nich stosunkach.

Mackie Majcher, nie bacząc na wpływy i moc Jeremiasza Peachuma, szefa firmy „Przyjaciel Żebraka i s-ka”, potajemnie żeni się z jego córką, Polly. Ojciec nie zamierza jednak tracić ani córki ani swojego królestwa. Zmusza Browna – szefa policji, do aresztowania Majchra. Mackiemu udaje się uciec i trafia do Jenny – swojej największej miłości. Po raz kolejny przekonuje się, że nie ma na tym świecie rzeczy nie do kupienia.

W spektaklu nie brakuje wyrazistych postaci: Mackie Majcher uważany za najniebezpieczniejszego człowieka w mieście jest silny, zwinny i stanowczy, a jednocześnie to najczulszy kochanek Londynu. Dla mieszkańców, współpracowników i swoich kobiet potrafi być bezwzględny, jednak gdy na jego drodze stają Polly Peachum i jej ojciec Jonatan Jeremiasz Peachum, sprawy nabierają szalonego rozpędu. Polly to kobieta piękna i pozornie naiwna, która skrywa swój silny charakter. Delikatna, sprytna, a jednocześnie romantyczna. Jej ojciec Jonatan Peachum uważa się za wspaniałego męża i rodzica, podziwianego biznesmana, praworządnego obywatela… ale czy ma rację? Los Jonatana jest zupełnie obojętny jego żonie: Celii Peachum. Wypełniona od stóp po czubek głowy żółcią, pchana przez rozczarowanie życiem wprost w ramiona nałogu, którym jest alkohol, nie przykłada większego znaczenia także do szczęścia swojej córki Polly. I w końcu Jenny — najbardziej tragiczna postać w otoczeniu Mackiego. Jego powiernica i kochanka, znająca go jak nikt inny i kochająca bezgranicznie, w tej miłości dopuszczająca się jednak zdrady.

W Krakowskim Teatrze VARIETE reżyser Jerzy Jan Połoński łączy w jednym spektaklu teatr formy, dramatyczny i teatr tańca, teatr plebejski zaś miesza z mieszczańskim. Wprowadza magię, iluzję, pantomimę i efekty pirotechniczne. Podobnie jak Brecht — prowokuje.

Czymże jest skok na bank wobec założenia banku? Czymże jest usunięcie człowieka wobec kupienia człowieka? Gdzie jest granica podłości i manipulacji i czy życie jest cyrkiem, w którym niczym zwierzęta wyczekujemy braw albo batów?

Drogi Widzu, usiądź wygodnie w fotelu i zadaj sobie pytanie — czy jesteś oprawcą, treserem czy istotą poddającą się posłusznie dręczycielowi?
person

Jerzy Jan Połoński reżyser

Reżyser „Opery za trzy grosze”. Muzyk, aktor, pedagog i reżyser, urodzony w Krakowie. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach, a następnie PWST – Wydział lalkarski we Wrocławiu. Swoją przygodę z teatrem rozpoczął jako dziecko na początku lat dziewięćdziesiątych, na deskach katowickiego teatru GART. W latach 2002 – 2006 występował z krakowską kabaretową Formacją Chatelet. Od 2004 roku reżyser spektakli telewizyjnych (TVP2) i teatralnych w teatrach dramatycznych, muzycznych i lalkowych, m.in.: Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Rampa w Warszawie, Teatrze Groteska w Krakowie. Reżyserował również koncerty galowe, m. in. na Festiwalu FAMA w Świnoujściu, Festiwalu Górskim w Lądku - Zdroju i Festiwalu PAKA w Krakowie. Od 2003 roku członek Rady Artystycznej Festiwalu FAMA, a w latach 2015–2016 dyrektor artystyczny Teatru Maska w Rzeszowie.
Ostatnie jego produkcje to nagradzany klasyk braci Gershwinów, czyli „Crazy for you”, którego premiera odbyła się w szczecińskiej Operze na Zamku w 2017 roku oraz musicalowa adaptacja kinowego hitu „Footloose” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.
person

Jarosław Staniek Choreografia

Choreograf i reżyser przedstawień́ muzycznych. Ma w swoim dorobku choreografie do blisko 200 spektakli teatralnych, operowych, a także filmów, programów telewizyjnych, koncertów, teledysków. Jako choreograf i reżyser zrealizował największe klasyczne tytuły musicalowe: „West Side Story”, „Jesus Christ Superstar”, „Hair”, „Grease”, „Footloose”, „Fame”, „Chicago” - zarówno w Polsce jak i w Europie.
Realizuje też własne spektakle m.in.: „Opentaniec” (Pomorska Nagroda Artystyczna 2004), hip - hopowy projekt teatralny „12 ławek” (Nagroda Prezydenta Gdyni 2006), „Metropolish – Telesocjostory” (nagroda Podlaskie Przedsięwzięcie Roku 2010). Pracował w teatrach operowych w Niemczech, Holandii oraz praktycznie we wszystkich teatrach muzycznych w Polsce. Często angażuje się̨ w pracę przy spektaklach dramatycznych oraz tworzy oryginalne widowiska i spektakle muzyczne: „Sen Nocy Letniej” w Teatrze Muzycznym w Gdyni, „Mistrz i Małgorzata” w Teatrze Capitol we Wrocławiu, „Bracia Dalcz i S-ka” w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. W kinach można było niedawno oglądać́ film „Serce, Serduszko” Jana Jakuba Kolskiego z jego choreografią oraz wielokrotnie nagradzany na największych festiwalach filmowych (np.: Sundance Film Festiwal) pierwszy polski musical grozy zatytułowany „Córki Dancingu” (The Lure) (premiera FPFF w Gdyni - 2015).
Ostatnie premiery musicalowe to „Crazy For You” w Operze Na Zamku w Szczecinie, „Czarownice z Eastwick” i „Bem” w Teatrze Syrena w Warszawie oraz świetnie przyjęty „Doktor Żywago” - musical wystawiony w Operze Podlaskiej w Białymstoku.
person

Katarzyna Zielonka Współpraca

Absolwentka Szkoły Baletowej w Bytomiu. Na scenie debiutowała już w wieku 11 lat. Po dziewięcioletniej szkole zdobyła tytuł zawodowej tancerki. Od 2006 roku czynnie działa w zawodzie. Początkowo związana była z Teatrem Muzycznym w Chorzowie oraz Teatrem Muzycznym w Gliwicach. Stworzyła choreografie do wielu realizacji teatralnych, np.: „Zapolska Superstar”, „Głód” (reż. Aneta Groszyńska), „Nowe Wyzwolenie” (reż. Ewelina Marciniak), „Walizki pełne wody” (reż. Robert Talarczyk). Od kilku lat stale współpracuje z Jarosławem Stańkiem. Wspólnie stworzyli wiele nagradzanych i cenionych przez publiczność spektakli, m.in.: „Jesus Christ Superstar”, „West Side Story”, „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka (Złota Maska za Spektakl Roku 2015), „Człowiek z La Manchy”, „Frankenstein”. Katarzyna Zielonka wraz a Jarosławem Stańkiem tworzą musicale, spektakle muzyczne, opery, operetki i spektakle dramatyczne.
person

Marika Wojciechowska scenografia i kostiumy

Absolwentka Katedry Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się scenografią oraz projektowaniem kostiumów, lalek, plakatów teatralnych; grafik. Jest autorką kilkudziesięciu scenografii w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce (m. in.: w Opolski TLiA, Teatr Pinokio w Łodzi, TLiA w Wałbrzychu, Teatr Lalek w Olsztynie, Teatr Guliwer i Baj w Warszawie, Teatr Andersena w Lublinie, Białostocki Teatr lalek, Teatr Groteska w Krakowie, Teatr Dramatyczny w Sosnowcu, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Stary w Krakowie, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Dramatyczny w Białymstoku, Opera na Zamku w Szczecinie) oraz za granicą (Babkove Divadlo v Kosicach/Słowacja, Teatrul Luceafarul, Iasi/Rumunia). Od kilku lat współpracuje również z uczelniami teatralnymi (AT Białystok, PWST Wrocław).
person

Oleg Sznicar Kierownictwo muzyczne

Pianista, aranżer, dyrygent. Absolwent Państwowego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Jako kierownik muzyczny i aranżer współpracował m.in. z PWST (dzisiejsza AST) w Krakowie czy Krakowską Operą Kameralną. W 2009 roku rozpoczął swoją artystyczna działalność w charakterze chórmistrza i dyrygenta prowadząc założony w 1878 roku Krakowski Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z Krakowskim Teatrem VARIETE związany jest od 2017 roku jako kierownik muzyczny w spektaklu „Powróćmy do tamtych lat” w reżyserii Janusza Szydłowskiego oraz jako zastępca kierownika muzycznego w musicalu „Chicago”.
person

Justyna Motylska Przygotowanie wokalne

Wokalistka, pianistka, pedagog. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2005 roku wykładowca w Akademii Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W 2008 roku jako jedna z pierwszych osób w Polsce zdobyła certyfikat nauczyciela techniki wokalnej SLS. Współzałożycielka Międzynarodowego Stowarzyszenia Sztuki Wokalnej „Natural Voice Perfection” oraz Europejskiego Stowarzyszenia Sztuki Scenicznej „Connect Art.”. Jako solistka była gwiazdą kilku znaczących festiwali jazzowych, m.in. Bielskiej Zadymki Jazzowej, Silessian Jazz Meeting’u czy Starzy i Młodzi – Jazz w Krakowie. Jest również doświadczoną i cenioną wokalistką sesyjną, a jej głos brzmi na ponad dwudziestu albumach płytowych, m.in. zespołu Pudelsi czy Kaliber 44. . Jako trenerka wokalna współpracowała m.in.: z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Scena STU, Teatrem Bagatela, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Groteska, Gliwickim Teatrem Muzycznym czy Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. Była też wykładowcą Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (2007 – 2011), a także Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2013 – 2017). W 2014 roku została zaproszona do pełnienia funkcji mentora międzynarodowej organizacji zrzeszającej nauczycieli śpiewu International Voice Teachers of Mix z siedzibą w USA.
Z teatrem Variete związana od 2017 roku, kiedy odpowiadała za wokalne przygotowanie aktorów do musicalu „Chicago”.
person

Wojciech Rotowski Efekty pirotechniczne

Absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej na kierunku Reżyserii oraz Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi na kierunku Realizacji Obrazu Filmowego. Od 2006 r. związany ze sztuką iluzji, a od 2008 r. z pirotechniką sceniczną. Dyplomowany iluzjonista (ZASP), certyfikowany pirotechnik (Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia) i Inspektor PPOŻ (Szkoła Główna Służby Pożarniczej). Aktor teatralny, dubbingowy i filmowy. Odtwórca głównych ról w spektaklach w teatrze Roma, Rampa, Capitol, Palladium oraz plenerowym teatrze Mimo. Twórca pierwszego w Polsce fabularnego spektaklu iluzji ,,Czarodziej” (Teatr Palladium). Na stałe związany z serialem ,,Na Wspólnej” (TVN). Konsultant i wykonawca efektów iluzjonistycznych i pirotechnicznych w teatrach (m.in.: w teatrze Komedia, Palladium, Och Teatr, Roma, Rampa, Studio w Warszawie, Teatr Osterwy w Lublinie, Teatr Wielki w Łodzi, Mimo), a także przy produkcjach filmowych, koncertach i teledyskach (m.in.: Voo Voo, Poparzeni Kawą Trzy, Kaen, Kriss Sheridan, Cool Plants). Od 2012 roku związany ze sztukami cyrkowymi (2012 - 2013 - Państwowa Szkoła Sztuki Cyrkowej), a od 2017 roku z teatrem ruchu i pantomimą (Warszawskie Centrum Pantomimy). Założyciel grupy ,,Magic Crew” tworzącej pokazy iluzji, sztuk cyrkowych i pirotechniki.

W ,,Operze za trzy grosze” wykorzystane zostaną zarówno efekty pirotechniczne, jak i iluzjonistyczne i cyrkowe. Zaczynając od rekwizytów inspirowanych klasycznym cyrkiem, takich jak płonąca obręcz, pochodnie i maczugi żonglerskie, aż do nowatorskich rozwiązań z pogranicza iluzji i pirotechniki. Wszystko zostało zaprojektowane i wykonane specjalnie na potrzeby spektaklu, co czyni go jeszcze bardziej wyjątkowym. W spektaklu pojawią się rozwiązania nie stosowane wcześniej w żadnym innym teatrze.
person

Krzysztof Tyszko Asystent reżysera

Asystent reżysera. Od wielu lat obecny na scenie. Brał udział w wielu spektaklach, pokazach i przedsięwzięciach tanecznych, do których często tworzył choreografię. Współpracował z akrobatyczno – taneczną grupą OCELOT na arenie międzynarodowej. Związany z VARIETE niemal od samego początku. Występował w spektaklu „Legalna Blondynka” (reż. Janusz Józefowicz), „Variete Film Show” (reż. Janusz Szydłowski) oraz „Chicago” (reż. Wojciech Kościelniak), w których również asystował przy choreografii. Współpracował przy spektaklach muzycznych z Teatrem Syrena w Warszawie oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, a w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, w którym debiutował w spektaklu "Mistrz i Małgorzata", a następnie współpracował przy choreografii do spektaklu „Blaszany Bębenek” w reż. Wojciecha Kościelniaka z Eweliną Adamską – Porczyk.
person

Rafał Drozd Mackie Majcher

person

Przemysław Glapiński Mackie Majcher

person

Karol Drozd Mackie Majcher

person

Barbara Garstka Polly Peachum

person

Agnieszka Tylutki Polly Peachum

person

Dariusz Niebudek Jonatan Peachum

person

Krzysztof Stawowy Jonatan Peachum

person

Beata Olga Kowalska Celie Peachum

person

Małgorzata Krzysica Celie Peachum

person

Władysław Grzywna Tiger Brown

person

Piotr Urbaniak Tiger Brown

person

Anna Gigiel Jenny Knajpiarka

person

Katarzyna Walczak Jenny Knajpiarka

person

Karol Śmiałek Narrator/ Pastor Kimball

person

Mateusz Deskiewicz Narrator/ Pastor Kimball

person

Joanna Wąż Lucy Brown

person

Aleksandra Konior Lucy Brown

person

Wojciech Daniel Filch

person

Karol Drozd Filch

person

Rafał Kozok Smith- policjant

person

Daniel Lasecki Smith- policjant

person

Michał Chołka Mateusz Kesz

person

Daniel Chodyna Mateusz Kesz

person

Przemysław Łamacz Kuba Rączka

person

Dominik Mironiuk Robert Pilnik

person

Kacper Siedlecki Robert Pilnik

person

Maciej Glaza Ed Karawaniarz

person

Wojciech Rotowski Walter Piroman

person

Ewelina Jaworska Dziwka Dolly

person

Beata Śliwińska Dziwka Dolly

person

Katarzyna Kłaczek Dziwka Betty

person

Katarzyna Domalewska Dziwka Vixen

person

Aleksandra Kosiorek Dziwka Vixen

person

Mirosława Żak Stara Prostytutka

person

Aleksandra Konior Stara Prostytutka

person

Karol Pruciak Tancerz

person

Aleksander Kopański Tancerz

person

Szymon Sztukowski Tancerz

person

Dawid Kołcz Tancerz

person

Katarzyna Gocał Tancerka

person

Magdalena Skowron Tancerka

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. polityka prywatności

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij